Stefanie von Schnurbein Professorin für Literaturwissenschaft
Since 2000 Professor (C4) for Modern Scandinavian Literatures, Nordeuropa-Institut, Humboldt-Universität zu Berlin
2002–2006 and 2012–2022: Head of the Nordeuropa-Institut
TEACHING AND RESEARCH INTERESTS
Cultural Studies: modern history of religion (especially neopaganism); history of ideology; critical history of scholarship; interactions of medical discourse, literature and culture
Theory: Cultural theory; feminist theory; gender theory; queer theory; psychoanalytic theory; theories of embodiment/disembodiment; interdependencies race, gender, religion, class; general literary theory
Literature: Modern Scandinavian literature, comparative literature

Ökonomien des Hungers. Essen und Körper in der skandinavischen Literatur.
(= Berliner Beiträge zur Skandinavistik; 23), Berlin: Nordeuropa-Institut, 2018, 202 S.
Weiblicher Lebenshunger, verzehrende innere Flammen, ausbeuterische Vampire, hungernde Künstler–Figuren der Essensverweigerung und des abweichenden Essens durchziehen Texte von skandinavischen Autorinnen und Autoren seit der Mitte des 19. Jahrhunderts. Ökonomien des Hungers untersucht religiöse, medizinischpsychologische und ästhetische Aspekte dieser Hungerfiguren in Texten von Fredrika Bremer, Henrik Ibsen, Victoria Benedictsson, Knut Hamsun, August Strindberg und Karen Blixen. Jenseits einer Pathologisierung solcher literarischen Phänomene können sie als Auseinandersetzungen mit ökonomischen Verhältnissen und Ängsten vor ökonomischem Wandel gelesen werden. Damit liefert das Buch auch eine literarische Vorgeschichte aktueller Fettphobie, Essstörungen und Ernährungsobsessionen. ►Berliner Beiträge zur Skandinavistik

Norse Revival. Transformations of Germanic Neopaganism.
(= Studies in Critical Research on Religion, 05), Brill Academic Pub, 2016, 418 S.
Norse Revival examines international Germanic Neopaganism (Asatru). It investigates its origins in German ultra-nationalist movements around 1900, its attempt to gain respectability since the 1970s and its intersections with historical and current debates on race, religion, gender, and aesthetics.
►Link zur Open Access Version